Member details

KLIMAAT

KLIMAAT
KLIMAAT (1447)
Join

Sort by: -Old first- | New first

1 May 2007, 21:22
Mensen die ik spreek over hun energieverbruik zijn zich vaak niet bewust van de mogelijkheden om minder te gaan verbruiken dan ze doen.
Ze denken dat het veel moeite of geld kost. Terwijl het tegendeel waar is!

- Op 30 graden wordt je was ook schoon... en was met een volle trommel,
- Nieuwe lease-auto? Let op het energielabel!! (zuinig kan ook snel, niet dat dat uitmaakt in NL)
- Lamp? Spaarlamp? Nee, LED lamp! Vraag ernaar! Ze zijn wel wat duurder, maar verbruiken 1/10 van een spaarlamp...
- Koop stekkerblokken die je uit kunt zetten om je stand-by apparaten makkelijk aan en uit te schakelen.

Kleine beetjes helpen! Vooral als we het allemaal doen...

Wat doe jij om je steentje bij te dragen?
6 May 2007, 12:08
Top 10 energiezuinige apparaten:
http://top10.hier.nu

Gratis E-Book met energiebesparingstips:
Onlibri.nl
10 May 2007, 01:30
Doe je verwarming niet aan of 1 graadje lager, dit bespaart al een hele boel!

In het donker zitten?? Hoe gezellig is het om een paar kaarsen aan te doen in plaats van de feest verlichting!

Tip met koken!
Kook je water (voor bijvoorbeeld de aardappels) eerst in een waterkoker! Dit bespaart je enorm veel aan gas!

En natuurlijk, zorg dat je apparaten van standby zijn, dit scheelt veel energie maar is ook veiliger i.v.m. grotere kans op brand door het doorbranden van dit apparaat!
11 May 2007, 13:33
Ik heb twee tosti-ijzers. Een koffie-apparaat, espressomachine, twee 60 inch hdtv's die ik altijd op standby laat staan, wanneer ik weg ga zet ik ze wel eens aan voor de buren. Voor de rest heb ik een mokopwarmer op m'n bureau, ga ik wel eens op spaarlampenjacht in de Albert Heijn, om ze vervolgens te dumpen in de sloot, dat helpt erg goed tegen kikkervisjes. Ik rij een V8 diesel zonder roetfilter die op supergelood fosfaatsmeermengsel rijdt, ik vlieg elke twee weken voor mijn werk naar New York in een klassieke Dakota, die extra veel kerosine gebruikt. Ik heb pas ook een douchekop aangeschaft met een diameter van anderhalve meter, heerlijk, net alsof je onder een warme zomerregen staat te douchen. Natuurlijk een elektrische tandenborstel, mag niet ontbreken, en een volautomatisch toilet met extra naspoelfunctie, goedgekeurd door WMN. Voor het wassen heb ik twee wasmachines, beide met een flinke literinhoud, één voor wit, één voor bonte was. Witte was draai ik standaard op 110 graden. Ik heb ook een achtpitsfornuis, en om het gezellig te houden zet ik ze weleens alle acht aan, terwijl ik aan de keukentafel zit, is erg sfeervol. En de kroon op mijn energiezuinige huishouden is toch wel de vierdubbele 'Amerikaanse' ijskast met ijsblokjesmachine en cfk-uitstotend diepvriescompartiment.
11 May 2007, 13:37
Mijn vader werkt bij een afvalverwerkingsbedrijf. Hij "sluist" dat via de Rijn door naar Duitsland. Zo zitten wij met een milieuprobleem minder en de Duitsers met gebakken peren. Je leeft maar één keer dus geniet er ten volle van. Ga niet zitten kniezen om een paar lampjes of wat gassen, dat hoort erbij. Succes met leuk leven!
11 May 2007, 14:25
Ja geniet ervan zolang het nog kan indderdaad!
Met zo`n instelling worden wij en onze planeet niet oud!

Ik moet jullie bedanken, want vind jullie zo egoistisch! Denken alleen maar aan jullie zelf! Als jullie maar lol hebben!
Maar de mensen die nog iets langer lol willen hebben en het liefst hun kinderen en kleinkinderen lol willen zien hebben van deze planeet, wat zeg je daar tegen???
Jammer!!! Pech!!!!
En de dieren???
Jammer!!! Pech!!!!!
Tjonge ik begrijp deze hele instelling niet!
12 May 2007, 03:28
Mijn punt is: maak je niet druk, zoveel invloed heeft de mens niet op de opwarming van de Aarde. We kunnen beter in onze energie steken in technologieën om dit in banen te leiden (nog hogere dijken, gigantische koelinstallaties in de noordzee op booreilanden, verzin het maar) dan allemaal spaarlampen aan te schaffen en roetfilters op auto's aan te brengen. En aan de dierenhype van de afgelopen tijd heb ik al helemaal een broertje dood. Ik ben best lief voor mijn kat, maar ik houd er ook van om kip te eten.
12 May 2007, 19:30
Nou je hebt wel gelijk! Het is ook niet zo dat ik met alles wat ik doe denk :"is dit wel goed voor het milieu?"
Maar ik vind wel dat iedereen een beetje kan denken aan de kleine dingetjes! Zoals een tv of radio van standby halen! Of de verwarming een tikje lager zetten!
Als iedereen dat zou gaan doen, scheelt dit wel weer een beetje! Nu de grote bedrijfen nog met hun vele co2 uitstoot enz...

12 May 2007, 23:33
Als iedereen dit doet, scheelt het geen hol, dat is nou juist mijn punt. China, India en elke andere opkomende economie in de wereld hebben een broertje dood aan zuinig energiegebruik. Waarmee ik nog niet wil zeggen dat ik tegen zuinig met energie omgaan ben, het is erg fijn om schone lucht in te kunnen ademen en voor je gasrekening wil het ook nog wel eens wat schelen. En als alle bedrijven (onder dwang) extreem zuinig moeten gaan doen gaat dit ten koste van banen en welvaart.
13 May 2007, 00:46
Sorry Ben, maar dat is dus gewoon niet waar. De gemiddelde Nederlander gebruikt nog steeds veel meer energie dan de gemiddelde Chinees. Hoe kunnen we vragen aan China energiebesparende maatregelen te nemen, als we zelf meer gebruiken, en niet bereid zijn iets bij te dragen?
Maar je hoeft het niet voor het milieu te doen, hoor. Je bespaart ook nog eens behoorlijk wat geld door een beetje op je energiegebruik te letten.
21 May 2007, 17:55
Kan het kwaad om energiebesparend bezig te zijn? Nee.
Worden dingen minder leuk als je milieubewust bezig bent? Nee.
Ga je erop achteruit als je milieubewust bezig bent? Nee.

Ik vind wel dat de overheden wat meer mogen doen om milieu-neutraal handelen te forceren. Vooral bij bedrijven, die zorgen namelijk voor gebruikers.
26 Jun 2007, 13:20
Wij zitten nu ook deels aan de spaarlampen, letten er op dat we lichten niet onnodig aan doen of laten branden. Isolatie huis, ventilatie. wassen op lagere temperatuur, vaatwasser gebruiken we 1x per week in het weekend. wat korter douchen
planten en bomen in onze tuin en planten in huis. Let op waar je je rommel dumpt. etc.

we zijn op weg maar het kan zoveel beter, ik vind het soms best beangstigend dat mensen er niet bij stil staan dat het broeikaseffect wél door onze invloed wordt veroorzaakt en dat wij het wél met zijn allen kunnen en moeten gaan oplossen. ONNADENKEND... totaal geen inzicht in dit hele gebeuren. Ik ben ook geen wetenschapper maar ga ik me daar achter verschuilen nee, ik doe wat ik kan en probeer anderen ook te stimuleren.
ik stuur ze bijv. een link naar www.poolpixels.nl, hier kun je een donatie doen of geef het als kado weg.

Plant een boom in je tuin als het kan of zet er een kleinere bij wijze van op je balkon.
Je kunt best veel doen als je wilt.

Ga voor de toekomst, die van jezelf maar ook van ons nageslacht.
29 Jun 2007, 14:14
"En als alle bedrijven (onder dwang) extreem zuinig moeten gaan doen gaat dit ten koste van banen en welvaart."

Belastingen sturen de economie. Als vooral arbeid wordt belast, zullen ondernemingen trachten op arbeid te besparen. Als het fiscale accent daarentegen op energie en grondstoffen ligt, zal de ondernemer bezuinigen op consumptie. Ondernemer Eckart Wintzen bepleit een fiscale dubbelslag die werk creëert en het milieu spaart. (bron: www.ode.nl)
Meer over Wintzen (what's in a name?) vind je hier
29 Jun 2007, 14:54
Als de politiek het bedrijfsleven niet zoveel concurrentie-plichten op zou dringen en zoveel zou liberaliseren & privatiseren, dan zou het milieu ook meer ontzien worden!

We leven immers steeds meer in een consumptiemaatschappij!

We worden door media middels advertenties "gek" gemaakt met artikelen die we eigenlijk niet nodig hebben!

Om die "onzinnige" dingen te vervaardigen hebben bedrijven grondstoffen nodig!

Het onttrekken van al die grondstoffen uit de planeet pleegt een zware aanslag op het milieu!

Niet alleen het delven op zich, maar ook de energie die daarvoor nodig is!

Bovendien is het slechts een druppel op een gloeiende plaat als alleen landjes als Nederland en België zich meer om het milieu bekommeren, terwijl de grootste vervuilers als met name Amerika, China, Indonesië, Japan en Rusland gewoon door blijven gaan met hun massale vervuiling!

Heb ik het nog niet gehad over die zinloze oorlogen in landen als Afghanistan, Irak, Somalië etc.
Al die branden die de lucht verontreinigen, al die grondstoffen die zinloos in puin geschoten worden, al dat zinloze bloedvergieten!
16 Jan, 20:57
www.klimaatgids.nl!!!!! allemaal bestellen!